Der er mange måder at gøre arbejdspladsen til et tryggere sted at være. Her kommer mine 7 bud på, hvor I med fordel kan sætte ind.
Retningslinjer skaber tryghed
- Udarbejd en politik for krænkende adfærd og chikane.
- Gør emnet til en del af ansættelsessamtaler, når virksomhedskulturen beskrives.
- Ved onboarding af medarbejdere skal personalehåndbog, politik og god adfærd gennemgås.
- Gør jeres retningslinjer kendte for alle ansatte.
Sig dine forventninger højt
- Meld ud, at du forventer, at de ansatte bakker hinanden op, og at du forventer, at der siges fra over for krænkende adfærd. Det er ikke nok at skrive det i en politik.
Tag dialogen før noget sker
- Tal med dine medarbejdere om, hvad et trygt arbejdsrum er for dem.
- Hav dialoger om jeres værdier og ønsker for en god arbejdsplads.
- Gør det tydeligt hvor man kan hente hjælp og støtte.
- Gå forrest ved at skabe rum og seancer, som sætter fokus på psykisk arbejdsmiljø
Opdrag gæster/kunder
- Gør opmærksom på, hvad I forventer af jeres gæster.
- Hæng fx plakater op der gør gæster opmærksomme på, at tale ordentligt til personalet.
Tag alle henvendelser alvorligt
- Imødekom alle henvendelser om krænkende adfærd med respekt og forståelse – også selvom du ikke er enig.
- Lav aftaler med de involverede således, at alle parter oplever en fair behandling i processen.
- Undersøg sagen for grovhed, hyppighed & varighed.
- Sørg for at have handleanvisninger for, hvor ansatte kan henvende sig og få hjælp.
- Står du i en situation, som er vanskelig at håndtere alene, så søg professionel sparring.
Kend dine sanktionsmuligheder
- Tal med parterne om, hvad de oplever er uacceptabelt, og hvilken adfærd de ønsker fremadrettet.
- Hvis der er tale om alvorlige krænkelser og overgreb, hvor der er behov for sanktioner, er det relevant at vende tilbage til retningslinjer, lovgivning og de sanktionsmuligheder, I har opstillet på arbejdspladsen, f.eks. advarsler, opsigelser og eventuelle bortvisninger.
Gør forebyggelse fælles
- Mind hinanden om, at dét at skabe et trygt arbejdsmiljø netop er et fælles ansvar.
- Tal om hvordan i kan hjælpe hinanden i situationer med fx gæster der opfører sig grænseoverskridende.
- Skab bevidsthed om, hvordan alle spiller en rolle og hvad den enkelte forventes at gøre.