Brug cases til at tage hul på dialogen og forebyg krænkende adfærd på jobbet

Picture of Af Ditte Darko

Af Ditte Darko

Cand. Psych., Erhvervspsykolog

Brug cases til at tage hul på dialogen og forebyg krænkende adfærd på jobbet

I 2021 udkom jeg med bogen Kort og godt om seksuel chikane og Metoo (Dansk Psykologisk Forlag). Siden da har jeg holdt mange opæg om, hvad der vigtigt, når man som virksomhed eller organisation vil lykkes med at forebygge krænkende adfærd på jobbet.

Dialog er vejen frem

Et af de vigtigste råd, jeg giver, handler om at holde dialogen i gang. Det kan man gøre på mange forskellige måder. Det kan handle om, at tale mere om, hvad der kendetegner et trygt arbejdsrum. Det kan også handle om at skabe rum for drøftelser af, hvad der kan belaste, beskytte og motivere i løbet af en arbejdsdag.

Dog er det min erfaring, at en af de bedste måder at tage hul på og bevare dialogen om forebyggelse af krænkende adfærd handler om at diskutere cases eller scenarier. Vi skal bruge dem fra virkelighedens verden og sammen tale os ind på, hvor vi hver især mener, at grænserne går.

Meget ofte finder vi ud af, at vi kan have helt forskellige opfattelser af, hvornår noget er krænkende eller ej. Og lige præcis den bevidsthed, er vigtig at tage med sig videre og holde i live. Fordi forebyggelse starter og ender med en øget bevidsthed om, at vores grænser er forskellige.

Hvordan ved du, om du overskrider en kollegas grænse?

Hvordan undgår du, at andre overskrider dine grænser?

Brug cases og scenarier til at tage hul på dialogen på jeres arbejdsplads

Jeg anbefaler at diskutere cases og scenarier inspireret af virkelighedens verden. I kan konstruere jeres egne eller hente inspiration mange steder fra. Derudover har BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø lavet et fint dialogmateriale, du kan læse mere om her:

https://bfa-service.dk/forebyg_seksuel_chikane_med_dialogkort

Det er langt nemmere at diskutere et svært og tabuiseret emne, når det ikke handler om os selv. Det kan føre til nogle spændende dialoger om etik, moral og værdier – og hvad der er vigtigt for jer hver især, når I går på arbejde.

Case eksempel: “Min fætter kan hjælpe”

Når jeg underviser i forebyggelse af krænkende adfærd, bruger jeg ofte cases.

Her får du et eksempel på en ‘real life case’ I kan tage op på arbejdspladsen og diskutere sammen:

  • En medarbejder med ikke-dansk etnisk baggrund bor i Vollsmose.
  • Han kommer med et smil på læben med forskellige udtalelser som fx: ”..jeg bor jo også i ghettoen..”, ”..min fætter kan hjælpe..”, ”..det har jeg en anden fætter, der kan hjælpe med..”
  • Resten af arbejdspladsen går ind i den jargon. Det gælder også lederen, der begynder at sige “har du ikke også en fætter, der kan bidrage her?”, ”..hvad siger man i ghettoen til det?” og lignende.

Er der tale om krænkende adfærd? Hvis ja/nej – hvorfor?

Hvad er krænkende adfærd?

Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter en eller flere andre personer for mobning, seksuel chikane eller anden nedværdigende adfærd.

Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.

Personen skal have en oplevelse af ikke effektivt at kunne gribe ind over for den krænkende adfærd.

Kilde: Arbejdstilsynet

https://at.dk/arbejdsmiljoeproblemer/psykisk-arbejdsmiljoe/kraenkende-handlinger/om-kraenkende-handlinger/

Brug for hjælp eller inspiration til at tage dialogen?

Forebyggelse af krænkende adfærd betaler sig på den lange bane, fordi der er en sammenhæng mellem oplevelsen af tryghed på arbejdspladsen, og hvor godt vi præsterer. At det giver mening på både den menneskelige og økonomiske bundlinje at investere i et godt arbejdsmiljø uden krænkende adfærd, kommer ikke som en overraskelse i dag.

Har I brug for mere inspiration eller hjælp til at tage hul på dialogen om grænser og forebyggelse af krænkende adfærd, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Tak fordi du læste med
LinkedIn
Pinterest
Facebook
Email
Scroll to Top